Disanje

Vežbe disanja

Konac pred nosom

U meditaciji je pravilno disanje veoma važno.Dok dišete, pokušajte da dišete tako sporo i mirno da se konac, ako bi ga neko postavio ispred vašeg nosa, uopte ne bi pomerio. A kad izdišete, probajte da izdišete još sporije nego što ste udahnuli. Ako je moguće, kad izdahnete vazduh, napravite malu pautu do početka sledećeg udaha. Ako možete, zadržite dah nekoliko sekundi. Ali, ako vam je to teško, nemojte to raditi. Nikada ne činite ništa što bi naudilo vašim organima ili disajnim putevima.

Dišite kroz razne delove svoga tela

Pre nego što počnete da meditirate, molim vas, udahnite duboko nekoliko puta. Sa svakim dahom, pokušajte da osetite da u vas ulazi tok energije. Pokušajte zatim da osetite da udišete kroz različite delove tela: kroz oči, uši, ramena, teme glave i tako dalje. Osetite da svako od tih mesta ima vrata pa, kad udahnete, osetite da otvarate ta vrati. U vas tada ulazi energija iz Univerzalne Svesti.

Životna energija u čakrama

Molim vas, udahnite i zadržite dah nekoliko sekundi u trećem oku. Kad drugi put udahnete, zadržite životnu energiju u srćanom centru. Zadržavate dah, životnu energiju. Kada udahnete treći put, zadržite dah u pupku. Molim vas, ponovite to, najpre u trećem oku, zatim u srcu, pa u pupku.

Sedam viših svetova

Kada udišete, sa svakim udahom nastojte da ponovite “Supreme” (izgovara se “Suprim”) sedam puta, pa opet sedam puta dok izdišete. U vama postoji seadm viših i sedam nižih svetova. Kada ponavljate “Supreme” dok udišete, osetite da odlazite u sedam viših svetova u vama. Kada jednom budete dosegli sedam viših svetova, naći ćete postojanu moć. Dok izdišete, pomislite na sedam nižih svetova u vama i pokušajte da ubacite snagu viših svetova u niže svetove. Akumulirajte sve u višim svetovima, a potom, dok izdišete i izgovarate “Supreme, Supreme, Supreme…” uđite u niže svetove sa mirom, svetlošću i blaženstvom da biste ih pročistili.
Vaš dah je Božje igralište
Pokušajte da osetite da je u vašem srcu jedno veliko igralište i da na tom igralištu postoji jedno sveto mesto gde Bog voli da se igra.To odabrano mesto je unutar vašeg životnog daha. Svaki put kad udahnete i izdahnete, pokušajte da osetite da je dah koji udišete iliizdišete za Boga. Kada udišetedobre misli, treba da osetite das u te dobre misli za BOga. A kada izdišete nebožanske misli, osetite da su i te nebožanske misli takođe za Boga. Ne morate da brojite koliko ste dobrih misli udahnuli ili koliko ste loših misli izdahnuli. Ne! Jedino treba da zapamtite da je, bilo dobar ili loš, svaki vaš dah samo za Boga.

Udišite čistotu

Prva stvar na koju treba da pomislite kada udišete je čistota. Ako možete da soetite dad ah koji udišete dolazi direktno od Boga, od same Čistote, onda će se vaš dah polako pročistiti.

Udišite mir, izdišite nemir

Svaki put kada udahnete pokušajte da osetite da unosite u svoje telo mir, beskrajni mir. Kada izdišete, pokušajte da osetite da izbacujete uznemirenost iz sebe, kao i uznemirenost koju vidite svuda oko sebe. Kada dišete na ovaj način, videćete da vas uznemirenost napušta.

Udišite moć, udišite radost

Molim vas, pokušajte da osetite da udišete moć iz univerzuma. A kad izdišete, osetite da sav strah izlazi iz vašeg tela. Pošto ste ovo učinili nekoliko puta, pokušajte da osetite da je to što udišete radost, beskrajna radost, a da je ono što izdišete tuga, patnja i melanholija.

Kosmička energija

Osetite da ne udišete vazduh, već kosmičku energiju. Osetite da ogromna kosmička energija ulazi u vas sa svakim dahom i da ćete je uppotrebiti da pročistite svoje telo, vital, um i srce. Osetite da nema ni jednog mesta u vašem telu koje nije prožeo taj tok kosmičke energije. On kao reka teče u vama, ispirajući i pročišćujući cello vaše biće.
Zatim, kada počnete da izdišete, osetite da izdišete sve smeće iz sebe – sve svoje nebožanske misli, mračne ideje i nečista dela. Osetite da izdišete iz sebe sve što nazivate nebožanskim, sve što ne biste hteli da smatrate svojim.

Disanje jedan-četiri-dva

U Indiji postoji tradicionalni system kontrolisanog disanja koje se naziva pranajama, kontrola životnog daha. Prana je vitalna energija, životni dah; jama je kontrola. Početna vežba koju možete da probate je da, dok udišete, jednom ponovite ime Boga, Hrista, ili nekog drugog koga obožavate. Ili, ako vam je vaš Učuitelj dao mantra, možete i nju da ponavljate. Dah ne mora da bude dugačak ili dubok.
Zatim zadržite dah i ponovite to ime četiri puta. A dok izdišete, ponovite dva puta ime ili mantra koju ste odabrali. Dok udišete, izgovorite gajednom, zadržite dah ponavljajući ga četiri puta, a dok izdišete ponovite to sveto ime dva puta u sebi. Ako naprosto brojite – jedan, četiri, dva – time ne dobijate nikakvu vibraciju niti unutrašnji osećaj. Ali, kada izgovarate Božije Ime, smesta Božije osobine ulaze u vas. Zatim, kada zadržite dah, te božanske osobine kruže u vama, ulazeći u sve vaše nečistote, mrak, nesavršenosti i ograničenja. A kada izdišete, iste te božanske osobine odnose sve vaše nebožanske, nenapredne i destruktivne osobine. Početnik startuje sa odnosom jedan-četiri-dav. Kada uvežba takvo disanje, moći će to da čini u odnosu četiri- šesnaest-osam: dok udiše, ponavljaime četiri puta, zadržava dah na šesnaest ponavljanja, a izdiše na osam. Ali, to mora da se uradi veoma postepeno. Neki ljudi rade veomovu vežbu čak u odnosu osam-trideset dva-šesnaest, ali to nije za početnike.

Naizmenično disanje kroz nozdrve

Još jedna stvar koju možete isprobati je naizmenično disanje. To radite tako što pritisnete desnu nozdrvu palcem i udahnete dugo kroz levu nozdrvu. Dok udišete, ponovite jednom Božije ime. Onda zadržite dah dok četiri puta izgovarate Božje Ime. i na kraju, oslobodite svoju desnu nozdrvu, pritisnite levu nozdrvu domalim prstom i pustite vazduh dok dvaput izgovarate Božje Ime. Onda to uradite obrnuto, počinjućoi sa zatvorenom levom nozdrvom. LKada dišete na ovaj način, ne morate da dišete polako. Nije važno čak i ako dišete bučno. Ali, naravno, te vežbe ne treba raditi javno ilina mestima gde drugi pokušavaju da meditiraju u tišini.
Disanje jedan-četiri-dva ne bi trebalo da praktikujete više od četiri-pet minuta, a naizmenično disanje ne bi trebalo da radite više od tri puta. Ako ga uradite dvadeset ili četrdeset ili pedeset puta, vrelina će se podići sa dna vaše kičme i ući vam u glavu, stvarajući napetost i glavobolju. To je kao kad se prejedete. Dobro je jesti, ali ako ste proždrljivi, pokvarićete stomak. Ova toplina deluje na potpuno isti način. Ako je povučete preko svojih sposobnosti, onda će, umesto da vam umiri um, učiniti um nadmenim, turbulentnim i rušilačkim. Kasnije, kad razvijetesvoje unutrašnje sposobnosti, možete da radite ovo naizmenično disanje po deset ili petnaest minuta.

Pranajama je tradicionalna jogička disciplina sa mnogo zbiljnih, komplikovanih vežbi disanja. One mogu biti opasne ako se ne rade ispravno, ili ako nemate učitelja koji vas vodi na svakom koraku. Ali, ove vežbe koje sam opisao – brojanje jedan-četiri-dva i naizmenično disanje kroz nozdrve veoma su jednostavne, a istoovremeno efikasne. One nikako neće nauditi vašim plućima.

Iz knjige: šri Činmoj: 101 tehnika meditacije

Tragalac

Tragalac

Sve što vredi imati
Takođe
Vredi podeliti sa drugima.

Dodajte komentar

Komentariši

Your email address will not be published. Required fields are marked *